آشنايي با سازها و موسيقي ايراني
آشنايي با سازها و موسيقي ايراني

مدارس كسب‌وكار به شما در راه‌اندازي كسب‌وكار كمك مي‌كنند و راهكارهاي لازم را ارائه مي‌دهند؛ اما لازم است بعضي ترفندها را خودتان فرا بگيريد.

 

مدارس كسب‌وكار درس‌هاي خوبي به شما مي‌آموزند كه بيشتر متمركز بر برنامه‌ريزي و تصميم‌گيري استراتژيك هستند. معمولا مدارس كسب‌وكار، نظريه‌هاي آكادميك و پياده‌سازي آن‌ها روي مسائل واقعي را آموزش مي‌دهند؛ اما صرف‌نظر از اينكه اساتيد شما تا چه اندازه درخشان هستند يا دوره‌ي آموزشي تا چه اندازه حرفه‌اي است، هيچ مدرسه‌اي تمام نكات موردنياز را به شما آموزش نمي‌دهد.

بسياري از نكات و مسائل را بايد خودتان از طريق آزمون‌وخطا ياد بگيريد. بعضي از مهم‌ترين درس‌هايي كه از كسب‌وكار موفق مي‌آموزيد (و همين‌طور درس‌هاي زندگي)، از تجربه به‌دست مي‌آيند. بنابراين اگر به‌دنبال راه‌اندازي يك كسب‌وكار موفق هستيد، سعي كنيد ۲۵ نكته‌ي ذيل را به آموخته‌هاي خود اضافه كنيد.

۱. چگونه رهبر بهتري باشيد

عملكرد رهبرهايي كه مدرك MBA دارند، لزوما بهتر از رهبرهايي كه اين مدرك را ندارند نيست. بر اساس يكي از بررسي‌هاي مجله‌ي كسب‌وكار هاروارد روي ۱۰۰ نفر از بهترين مديران عامل جهان، تنها ۲۴ درصد از آن‌ها مدرك MBA داشتند. رهبرهاي موفق بايد از نقاط قوت و ضعف خود آگاه باشند و حس مثبتي را به محيط اطراف خود منتقل كنند. اين نكته را در كلاس درس آموزش نمي‌دهند.

۲. هيچ مسير مستقلي براي موفقيت وجود ندارد

هيچ فرمول مشخصي براي موفقيت وجود ندارد. براي رسيدن به روياها بايد مسير خود را دنبال كنيد. هيچ‌كس (هيچ معلم، راهنما يا حتي رهبر ميليارد كسب‌وكار) نمي‌تواند راه رسيدن به بهترين آينده را به شما بگويد. بايد خودتان به‌دنبال راه‌حل برويد. تصورات شخص ديگر را نمي‌توان كپي كرد يا مجددا از آن‌ها استفاده كرد.

برقراري ارتباط

۳. ايجاد روابطي كه به پيشرفت كمك مي‌كنند

بر اساس يك سخن معروف؛ موفقيت به آنچه مي‌دانيد وابسته نيست، بلكه به آنچه كه هستيد وابسته است. هر كسب‌وكار موفقي بر اساس روابط خوب ساخته مي‌شود. اگر به‌دنبال موفقيت هستيد، بايد در مهارت‌هايي مثل ايجاد شبكه و ساخت گروه با افراد ديگر به مهارت برسيد. به اين صورت مي‌توانيد به مكان‌هايمناسب دعوت شويد و افراد مناسب را ملاقات كنيد

همه اين موضع ها به كسب ثروت شما كمك بسيار بسيار زيادي ميكند لطفا بادقت مطالعه كرده و تمامي اين روش ها را بكار ببنديد.

۴. چگونه يك رابط مؤثر باشيد

نحوه‌ي انتقال پيام مي‌تواند روي انعقاد يك قرارداد يا از بين رفتن يك فرصت تأثير بگذارد. برقراري ارتباط منجر به توسعه‌ي روابط كاري خوب مي‌شود و اين روابط كاري براي افزايش بازدهي و دلگرمي گروه ضروري است. بعضي افراد، رابط‌هاي خوبي هستند در حالي‌ كه برخي ديگر بايد براي بهبود مهارت‌هاي ارتباطي خود كار كنند. بااين‌حال، اين بحث به‌ندرت در كلاس‌هاي كسب‌وكار پوشش داده مي‌شود.

۵. هر تعامل يك مذاكره است

شايد استراتژي‌هاي مذاكره را در كلاس‌هاي كسب‌وكار آموخته باشيد اما اجراي آن‌ها در زمان واقعي و در زندگي واقعي كاملا متفاوت است. هر گاه با شخصي در كسب‌وكار ارتباط برقرار مي‌كنيد به‌صورت رسمي يا غيررسمي در حال مذاكره هستيد. وقتي مذاكره به‌خوبي به پايان رسيد، دو طرف با رضايت جلسه را ترك مي‌كنند و آماده‌ي تجارت با يكديگر مي‌شوند.

۶. روش تأسيس يك كسب‌وكار جديد

مدارس كسب‌وكار، مراحل ساخت يك كسب‌وكار را به شما آموزش مي‌دهند؛ يعني روش پژوهش، ارائه‌ي يك طرح، دستيابي به بودجه، انتخاب يك ساختار مناسب و موارد ديگر. اما نكات ديگري را بايد در يك كسب‌وكار جديد در نظر بگيريد كه در كلاس‌ها آموزش داده نمي‌شوند. روش يافتن سرمايه، تشويق سرمايه‌گذار براي سرمايه‌گذاري روي ايده‌ها و رسيدن به اولين فروش بر عهده‌ي شما است.

۷. اهميت نزاكت و رفتار

اغلب افراد رفتارهاي خوب را در زمان كودكي از والدين خود مي‌آموزند، اما اساتيد كسب‌وكار تا چه اندازه بر اهميت رفتار مناسب هنگام معامله با مشتري تأكيد مي‌كنند؟ مسائل ساده‌اي مثل به زبان آوردن نام مشتري، انجام به‌موقع كارها، سر قول ماندن و تشكر تأثير زيادي بر موفقيت شما خواهند داشت.

نزاكت و ادب

۸. چگونه بهترين افراد را استخدام كنيد

هر كارآفرين به‌دنبال استخدام يك تيم برجسته است. مديران منابع انساني به‌دنبال تصحيح اين فرآيند هستند؛ اما تصميم‌گيري در مورد گزينه‌ي مناسب هميشه با ترفندهايي همراه است كه نمي‌توان آن را در هيچ فرمولي جاي داد.

۹. چگونه از اشتباهات خود درس بگيريد

يكي از دشوارترين درس‌هايي كه در كارآفريني ياد مي‌گيريد اين است كه شكست، اجتناب‌ناپذير است. گاهي اوقات معامله‌ها محكوم به شكست هستند. همه‌چيز تغيير مي‌كند، بازار دچار نوسان مي‌شود يا ايده‌ي شما به نتيجه نمي‌رسد؛ اما باز هم بايد راهي براي جلو رفتن پيدا كنيد. كارآفرين‌ها بايد به چارچوب‌بندي شكست‌هاي خود بپردازند، از اشتباهات خود درس بگيرند و براي نوبت بعدي آماده شوند.

۱۰. بازاريابي در دنياي فناوري

در دنياي ديجيتالي، فناوري با سرعت بالايي در حال تغيير است كه بر روش كسب‌وكار بازار تأثير مي‌گذارد. در اين عرصه‌ي به‌سرعت متغير، مدارس كسب‌وكار نمي‌توانند هم‌پاي گرايش‌هاي بازاريابي ديجيتال پيش بروند. كارآفرينان هميشه بايد به‌دنبال راه‌حل‌هاي جديدي باشند و خود را به‌روز نگاه‌ دارند.

۱۱. چگونه با مشتري ارتباط برقرار كنيد

روش فروش شما به آنچه مي‌فروشيد وابسته است. مراكز آكادميك اغلب اوقات يك گام مهم در ارتباط با مشتري را فراموش مي‌كنند؛ مهارت شنيدن سخنان مشتري به‌درستي، در شكل‌گيري روابط مؤثر است.

۱۲. هوش هيجاني به‌اندازه‌ي IQ اهميت دارد

هوش هيجاني (كه به بهره‌ي هيجاني يا EQ هم معروف است) در فهرست ده‌گانه‌ي انجمن اقتصاد جهاني از ده مهارت برتر موردنياز كارمندان، رتبه‌ي ۶ را به خود اختصاص داده است. EQ به توانايي اشخاص براي ادراك، فهم و مديريت احساسات و هيجانات گفته مي‌شود. اهميت اين هوش در دنياي كسب‌وكار، از هوش آموزشي هم بيشتر است.

۱۳. چگونه تواضع خود را حفظ كنيد

تواضع باعث مي‌شود حتي با رسيدن به اهداف بيشتر، باز هم پاهاي خود را روي زمين احساس كنيد. تواضع به معني دست‌كم گرفتن خود نيست؛ بلكه به معني تمركز بيشتر بر ديگران است. با اين كار مي‌توانيد از خطاهاي خود آگاه شويد. اگر متواضع باشيد، مي‌توانيد بر نيازهاي مشتريان متمركز شويد و بازخورد و انتقاد آن‌ها را بشنويد.

۱۴. بايد مشكلات را در طول كار حل كنيد

هيچ شكي نيست كه مدل‌هاي كسب‌وكار اهميت زيادي دارند؛ اما گاهي بايد اين مدل‌ها را بهبود دهيد و اصلاح كنيد. گاهي اوقات با يك خطا يا مشكل ناخواسته روبه‌رو مي‌شويد يا فرصتي تكرارنشدني را به‌دست مي‌آوريد. بايد همه‌چيز را در طول كار محاسبه كنيد. به همين دليل واكنش به‌موقع و بهينه هميشه براي كارآفرينان ضروري است.

۱۵. چگونه خلاق باشيد

دستيابي به ايده‌هاي اصيل و جديد و يافتن راه‌هايي براي نوآوري در رسيدن به مزيت رقابتي، به شما كمك مي‌كند؛ اما خلاقيت اغلب اوقات به معني فرآيند كشف و شناخت خود است. براي دستيابي به ايده‌هاي خلاقانه، نياز به تمرين و سماجت داريد. كارآفرينان بايد با ذهني كنجكاو و باز به بررسي محيط پيرامون خود بپردازند.

نوآوري

۱۶. اهميت پذيرش ريسك

يك متخصص MBA نمي‌تواند پذيرش ريسك و مسئوليت را به شما آموزش دهد. ارزش قائل شدن براي فرصت و خطرهاي بالقوه، اغلب اوقات به خود فرد وابسته است و يك تصميم شخصي است. بسياري از معيارهاي موردنياز شما در مدارس كسب‌وكار آموزش داده نمي‌شوند. در دوره‌ي MBA قطعا نمي‌توانيد نكات مربوط به قبول ريسك را بياموزيد.

۱۷. نمي‌توانيد از سياست‌هاي اداري اجتناب كنيد

هرچقدر هم از سياست‌ها و امور اداري متنفر باشيد، بايد به امور داخلي محيط كسب‌وكار خود هم توجه كنيد. سياست‌هاي دفتري هميشه بخشي از كسب‌وكار هستند. دانستن روش معامله با افراد الزامي است. آگاهي از نحوه‌ي رفتار و برقراري ارتباط با افراد ديگر به شما در افزايش جذابيت شغلي و حل مشكلات و چالش‌ها كمك مي‌كند.

۱۸. چگونه از رقباي بزرگ‌تر خود سبقت بگيريد

براي برد لزوما نبايد در زمينه‌ي شغلي خود بهترين و اصطلاحات غول باشيد. تأسيس يك كسب‌وكار كوچك و چابك هم مزاياي خود را دارد. ولي ديدن نقاط قوت و مزاياي كسب‌وكار براي سبقت از رقبا به خود كارآفرين وابسته است. به‌دنبال راه‌هايي برويد كه رقباي بزرگ‌تر تابه‌حال طي نكرده باشند.

۱۹. روش حل اختلاف‌ها

در دنياي كسب‌وكار هم مانند زندگي، اختلاف‌ها اجتناب‌ناپذير هستند. بايد سعي كنيد با اين حقيقت كنار آمده و آن را حل كنيد. هيچ طرح يا برنامه‌ي آموزشي روش بخشيدن ديگران، به‌دست آوردن دل آن‌ها و حل اختلاف را آموزش نمي‌دهد اما توانايي اين كارها براي هدايت دنياي كسب‌وكار ضروري است.

حل اختلاف

۲۰. چه زماني به غرايز خود اعتماد كنيد

كارآفرينان موفق مانند استيو جابز، وارن بافت و بيل گيتس بيشتر براي نيت و هدف خود ارزش قائل هستند تا نصايح ديگران يا حتي بازخورد مشتري. غريزه‌ي نتيجه‌ي پردازش داده‌هاي اطراف شما است. شايد نتوانيد توضيح دهيد چرا موضوعي را مي‌دانيد؛ اما فقط آن را حس مي‌كنيد. البته به اين معني نيست كه گفته‌هاي ديگران را ناديده بگيريد، بلكه گاهي نياز داريد صرفا به توانايي‌هاي خود اعتماد كنيد.

۲۱. چگونه هدف‌گذاري كنيد

اغلب اوقات در دنياي كسب‌وكار مي‌دانيد چه مي‌خواهيد؛ اما هيچ ايده‌اي در مورد رسيدن به آن هدف نداريد. يك مدل كسب‌وكار و يك تعريف از مأموريت داريد اما نمي‌توانيد اهداف خود را پيدا و درك كنيد. هدف‌گذاري براي حفظ پاسخگويي و مسئوليت‌پذيري و اطمينان از هماهنگي اعضاي تيم ضروري است.

۲۲. دستيابي به ايده‌ي نوآورانه

تمام كارآفرينان روياي تغيير و تحول كار خود را دارند اما تعداد كمي از آن‌ها مي‌توانند به اين هدف برسند. اين تعداد كم ايده‌هاي نوآورانه ارائه مي‌دهند و به اين صورت كسب‌وكار خود را متحول مي‌كنند. مدارس كسب‌وكار نوآوري و پيشرفت را با تعريف يك راه‌حل براي مسئله و سپس يافتن راهي براي اضافه كردن ارزش به تجربه‌ي مشتري آموزش مي‌دهند. به‌نظر ساده مي‌رسد اما يافتن راهي براي رسيدن به نوآوري و تحول وضعيت فعلي هرگز كار ساده‌اي نيست.

۲۳. نياز به نماينده داريد

شما نمي‌توانيد تمام جزئيات كسب‌وكار خود را كنترل كنيد. براي رسيدن به موفقيت در طولاني‌مدت، نياز به كمك داريد. در اين شرايط است كه به نماينده و برون‌سپاري داريد تا بتوانيد مقداري از سنگيني كارهاي خود بكاهيد. در ضمن بايد در زمان مناسب از ديگران كمك بگيريد.

۲۴. چگونه انتظارات واقعي را در ديگران به وجود بياوريد

اگر وعده‌‌اي به مشتريان خود داده‌ايد و حالا نمي‌توانيد به تعهدات خود عمل كنيد، احتمال نااميدشدن اطرافيان از شما وجود دارد. براي رسيدن به موفقيت بايد پارامترهاي خود، جداول زماني واقعي و قابل‌ارائه را بسازيد. نقشه‌ي راه شما براي رسيدن به موفقيت با شفاف‌سازي انتظارات و سپس دنبال كردن آن‌ها آغاز مي‌شود.

۲۵. تجربه‌ي واقعي

مي‌توانيد تمام دوره‌هاي لازم براي رسيدن به خواسته‌ها را بگذرانيد و مدارك مختلف را به ديوار اتاقتان بزنيد اما هيچ‌چيز جاي يك تجربه‌ي واقعي را نمي‌گيرد. تنها راه براي رسيدن به خواسته‌ها اين است كه واقعا آموخته‌هاي خود را عملي كنيد. زندگي واقعي پر از برد و باخت، شكست و موفقيت است. كنترل و هدايت

     دنياي خشن كسب‌وكار به شما درس‌هايي مي‌دهد كه هرگز در يك كلاس درس تئوري نمي‌آموزيد

 

رفتن به سايت منبع

امتیاز:
بازدید:
[ ۲۱ آذر ۱۳۹۷ ] [ ۰۲:۵۸:۱۲ ] [ محسن مختاري ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By tibablog :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
لینک دوستان
لينكي ثبت نشده است
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : 0
دیروز : 0
افراد آنلاین : 1
همه : 0
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب